El potencial del Penedès com a destinació turística

S'obre el debat sobre el futur de l'especialització en enoturisme i el paisatge vitivinícola

Representants de Cava Emotions, Cal Feru, Visit Penedès i el celler Loxarel inauguren el cicle de tertúlies del CEPvi sobre el sector del vi i la seva relació amb el paisatge al Penedès.

El potencial del Penedès com a destinació turística obre un nou debat sobre el futur de l’especialització del turisme del vi al Penedès. Així ho van deixar palès els representants d’empreses penedesenques que es dediquen a l’enoturisme o a l’elaboració de vins. Miquel Herrero (Cava Emotions), Xavi Roig (Cal Feru), Josep Mitjans (Loxarel) i Florian Porsche (Visit Penedès), van ser els protagonistes de la primera tertúlia intercongressual sobre la relació entre l’enoturisme i el paisatge organitzada pel CEPvi amb el suport de l’Escola d’Enoturisme de Catalunya.

Dirigida per la paisatgista i investigadora Soazig Darnay, la tertúlia va posar sobre la taula alguns dels problemes estructurals del sector de l’enoturisme: falta d’allotjaments per acollir els visitants, la falta de possibilitats per part dels cellers petits d’obrir els caps de setmana i festius per atendre les visites, o el pas de grans infraestructures de serveis i comunicacions pel territori (l’autopista AP7, l’N-340, les línies ferroviàries, les línies elèctriques, etc.).

La cultura, la tradició, l’arquitectura, o l’art, i el mar o la diversió també poden ser reclams turístics al Penedès. I el turisme del vi és un complement ideal per qualsevol d’aquests tipus de turisme. Així ho van remarcar els ponents que van participar a la tertúlia, celebrada a l’Auditori de l’Escola d’Enoturisme. Per a ells, l’entorn i el “paisatge viu” són peces fonamentals del turisme de qualitat que el Penedès vol tenir.

Des del punt de vista dels elaboradors, Josep Mitjans (Loxarel) va remarcar la necessitat de garantir la biodiversitat tan necessaria per al procés d’elaboració i que s’acaba transmetent als vins; i que alhora és un dels elements diferenciadors i identificadors del paisatge. Xavi Roig (Cal Feru) també va remarcar la importància d’explicar els vins a les vinyes on neixen per oferir tastos sensorials, i Florian Porsche (Visit Penedès) fins i tot creu que cal posar sobre la taula la possibilitat de fer visites enoturístiques sense trepitjar el celler.

Els quatre ponents van coincidir en la voluntat de rebre i fer visites de qualitat, amb valor afegit, explicant el Penedès. Miquel Herrero (Cava Emotions) creu que un dels problemes del territori és la gran quantitat de marques que conviuen en un mateix espai —Costa Barcelona, DO Penedès, DO Cava, Rutes del Vi— i va apuntar que la vegueria del Penedès podria arribar a ser una solució per acabar parlant del Penedès que és el concepte que explica més bé aquesta zona.

Al llarg de la tertúlia van sorgir una gran quantitat d’exemples, propostes i idees d’acció turística i enoturística, i de la necessària relació entre l’activitat vitivinícola i el paisatge com a reclam turístic. Tant els ponents com el públic, en la roda d’intervencions, van insistir en la necessitat d’innovar constantment per oferir propostes diferents però sense renunciar a l’autenticitat de l’entorn.

La directora de l’Escola d’Enoturisme de Catalunya, Ester Garcia, va fer una crida a construir plegats des de les institucions, els cellers i les empreses enoturístiques. “Com a escola ens sentim partícips d’aquest procés de formació i generació de noves idees”. Garcia creu que, en aquest moment, és més necessari que mai trobar espais per escoltar i pensar plegats amb la voluntat d’avançar.

Precisament, aquesta és la voluntat d’aquest cicle de tertúlies que ha encetat el CEPvi per mantenir viu l’esperit crític que aporta el Congrés d’Art i Paisatge Vitivinícola més enllà de les cites congressuals cada dos anys.

Etiquetes: Penedès,, congrés paisatge,, enoturisme, cepvi, turisme

© CEPVI, 2017 |  Política de Privacitat  |   Avís Legal |   Política de Galetes 
Un web de TERRABIT i TAEMPUS